Annonsering i Google Ads är ofta det viktigaste verktyget för att öka försäljningen online. Google Ads-annonsering är i synnerhet så effektiv genom att rikta sig mot användare som redan söker efter ert företag, era produkter eller era tjänster. Du kan realistiskt förvänta dig upp till 500-2000% avkastning på din befintliga annonseringsbudget.

I den här artikeln hittar du de viktigaste och vanligaste typerna av annonser, med info om var de visas och huruvida annonstypen passar ditt företags mål.

Mångsidiga Google-annonser för att stödja kundernas förvärv

Google-annonser är lämpliga för nästan alla typer av affärer med antingen en webbplats, en app eller bara ett telefonnummer. Vilken annonstyp som är bäst för ditt syfte beror på vilka verktyg du använder och vilka mål du har.

Utökade textannonser

Utökade textannonser (Extended Text Ads)

Visa annonser för dina potentiella kunder baserat på nyckelord. Om en användare exempelvis söker efter termen “hamburgerrestaurang espoo”, så kan din restaurangannons vara ett av de första sökresultaten. Du kan ange totalt tre rubriker och två beskrivningar för en utökad textannons.

Funktioner:

  • 3 rubriker (upp till 30 tecken)
  • 2 beskrivningar (upp till 90 tecken), varav antingen båda eller endast den första visas

Placering:

  • Google Search
  • Googles sökpartners

Målgrupp

  • Du vill nå människor som letar efter en produkt eller tjänst
  • Målet är direktförsäljning genom reklam
Utökade textannonser

Responsiva sökannonser (Responsvie Search Ads)

Responsiva Google-annonser fungerar på samma sätt som “vanliga” utökade textannonser. Skillnaden är att du kan skriva många fler titlar och beskrivningar i samma annons, varpå Google Ads automatiskt skapar annonser genom att kombinera dem. Fördelen här är att du inte behöver göra så mycket manuell optimering och kan dra nytta av Googles maskininlärning i din egen annonsering.

Funktioner:

  • 2-15 rubriker (upp till 30 tecken), varav 2-3 visas i samma annons
  • 1-4 beskrivningar (upp till 90 tecken), varav 1-2 visas i samma annons

Placering:

  • Google Search
  • Googles sökpartners

Målgrupp

  • Du vill nå människor som söker efter en produkt eller tjänst
  • Målet är direktförsäljning genom reklam
  • Du vill använda Google-maskininlärning för att testa dina annonser eller saknar tid att göra det manuellt
Dynamiska sökannonser

Dynamiska sökannonser (Dynamic Search Ads)

Med dynamiska textannonser kan du enkelt hitta viktiga nyckelord relaterade till dina affärer, samt börja med en liten mängd arbete. För dynamiska sökannonser baseras deras inriktning automatiskt på innehållet av din webbplats, så Google Ads tar automatiskt annonsrubriker från innehållet på din webbplats, eller från titeln på sidan. Dessutom kan du skriva två beskrivningar (90 tecken) för dynamiska annonser, där du exempelvis kan ta upp försäljningsställen eller egenskaper som intresserar kunden.

Funktioner:

  • 1-2 dynamiskt genererade rubriker
  • 2 beskrivningar (upp till 90 tecken), varav antingen båda eller endast den första visas

Placering:

  • Google Search
  • Googles sökpartners

Målgrupp

  • Du vill nå människor som letar efter en produkt eller tjänst
  • Målet är att göra direktförsäljning genom reklam
  • Du har inte tid att göra “vanliga” sökannonser, eller du vill hitta nya produktiva sökord
Ringa endast annonser

Samtalsannonser (Call Only Ads)

Samtalsannonser är särskilt lämpade om en stor del av din försäljning görs via telefon. Med detta annonsformat visas dina Google-annonser bara på mobiltelefoner och istället för att klickas in på en webbplats, så ringer användaren det telefonnummer som anges i annonsen. Som med andra Google-annonser betalar du bara för annonsklick, vilket med denna annonstyp motsvarar ett samtal.

Funktioner:

  • Företagets namn och telefonnummer
  • 0-2 rubriker (upp till 30 tecken)
  • 0-2 beskrivningar (upp till 90 tecken)

Placering:

  • Google Search
  • Googles sökpartners

Målgrupp

  • Du vill nå människor som letar efter en produkt eller tjänst
  • Målet är att få varma leads genom reklam
  • För företag som inte har en hemsida, eller främst säljer per telefon
Applikationsannonser (mobilappannonser)

Appinstallationsannonser (AdMob Mobile App Ads)

Har ditt företag en ny mobilapp, där allt som behövs är nedladdningar och nya användare? I så fall kan appinstallationsannonser vara den rätta lösningen. Genom appinstallationsannonser riktas inte kunden till din webbplats, utan skickas direkt till att ladda hem och installera appen. Appinstallationsannonser kan visas i vanliga sökresultat för lämpliga söktermer, samt i appbutiken Google Play, Googles Displaynätverk, YouTube och Gmail.

Funktioner:

  • Text, videoklipp och bilder (Google skapar automatiskt annonser baserat på innehållet du skickar in)

Placering:

  • Googles söknätverk
  • Google Play Store
  • YouTube
  • Googles Display-nätverk
  • Gmail

Målgrupp

  • Målet är att få fler nedladdningar / användare för mobilapplikationen
Responsiva bildannonser

Responsiva displayannonser (Responsive Display Ads)

Google Display Ads är ett modernt sätt att göra bannerannonsering, där annonsutrymmet inte köps från ett visst medium, utan istället spårar Google-annonser potentiella kunder överallt där de surfar. Visningsannonser kan till exempel riktas mot dem som tidigare besökte din webbplats, eller baserat på deras intressen. Den stora fördelen med Googles dynamiska visningsannonser är att de fungerar i praktiskt taget alla storlekar och på alla platser utan att ändra annonsmaterial. Du kan ladda upp bilderna du vill visa i dina annonser, samt skriva ett rubriker och beskrivningar, så kommer Google Ads automatiskt kombinera dem i olika konfigurationer och storlekar.

Funktioner:

  • Bilder, videoklipp och text (Google anpassar annonser baserat på innehåll som skickats in)

Placering:

  • Googles Display-nätverk
  • Gmail

Målgrupp

  • Remarketing till tidigare besökare eller kunder
  • Bygg upp varumärkesmedvetenhet
  • Du vill ha billiga klick, eller “kall” trafik
Bild- / HTML-annonser (bild- / HTML5-visningsannonser)

Bild-/HTML-annonser (HTML5-annonser)

Bildannonser är ett alternativ till responsiva displayannonser som passar in särskilt väl när företagets varumärkespolicy är strikt. Med det här annonsformatet kan du designa dina bildannonser från början till slut och få mycket bättre kontroll över hur dina visningsannonser faktiskt visas på webben.

Funktioner:

  • Bilder, text, animerade HTML5-element

Placering:

  • Googles Display-nätverk

Målgrupp

  • Ett lämpligt alternativ när varumärkesreglerna är strikta, eller du vill skapa en specifik typ av bildannons
  • Remarketing till tidigare besökare eller kunder
  • Bygg upp varumärkesmedvetenhet
  • Du vill ha billig klick / “kall” trafik
Google-annonser i Gmail-e-postmeddelanden (Gmail-annonser)

Gmail-Annonser (Gmail Ads)

Gmail är en del av Googles Display-nätverk. Gmail-annonser låter dig komma åt kundernas inkorg utan att ha deras e-postadress. Annonsering i detta annonsformat är praktiskt taget detsamma som i visningsannonser, vilket innebär att du kan begränsa synligheten för dina annonser, till exempel baserat på intressen eller tidigare köpbeteende. Gmail-annonser är också väl lämpade för remarketing.

Funktioner:

  • Bilder och text (annonser fungerar som Googles responsiva visningsannonser)

Placering:

  • Gmails inkorg för e-post

Målgrupp

  • Du vill skicka e-postmeddelanden till potentiella eller nuvarande kunder, men du har inte deras e-postadresser
  • Remarketing till tidigare besökare eller kunder
Google Shopping Produktannonser (Google Shopping)

Google Shopping Produktannonser (Google Shopping Ads)

Google Shopping är ett sätt att visa relevanta annonser för personer som är intresserade av en viss produkt. Om en kund söker efter en produkt i Google, så kan nätbutikerna visa en bildannons som låter kunden köpa produkten direkt. Google Shopping-annonser är nästan alltid en värdefull del av marknadsföringsportföljen och ger nästan utan undantag en bra avkastning på reklaminvesteringen.

Funktioner:

  • Produktbild, titel, pris och kort produktbeskrivning
  • Direkt direkt till köpet av produkten i fråga

Placering:

  • Googles söknätverk (Shopping-annonser kan också visas med en textannons samtidigt)

Målgrupp

  • Online-butiker som säljer fysiska produkter
  • Du vill göra direktförsäljning genom reklam
Video- och YouTube-annonser (videoannonser)

Video- och YouTube-annonser (videoannonser)

Med Google Ads-videoannonser kan du rotera din annons över hela Display-nätverket (miljontals webbplatser) och på YouTube. Videoannonser kan riktas mot samma sätt som standardvisningsannonser (bildannonser), vilket innebär att videoklipp kan visas som remarketing eller inriktning på nya användare. Videoannonsering via Google Ad är ett kraftfullt sätt att få visningar, men framgång i slutspelet bestäms av videoannonsens kvalitet och attraktivitet.

Funktioner:

  • Text, videor och bilder

Placering:

  • YouTube
  • Googles Display-nätverk

Målgrupp

  • Bygg upp varumärkesmedvetenhet
  • Du vill nå nya kunder
  • Remarketing till tidigare besökare eller kunder

Sammanfattning

Google Ads-annonser är ett bra sätt att öka försäljningen online. I allmänhet är det viktigt att börja annonsera med Googles sökannonser redan från starten, för att nå de kunder som redan söker efter den produkt eller tjänst som du erbjuder.

För alla annonstyper beror din framgång på deras inriktning. Om din annonsering har tydliga och mätbara mål, till exempel att få fler konverteringar eller leads, så är omvandlingsspårning och webbanalys viktiga aspekter för att kunna utveckla och optimera dina annonser.

När det gäller att få resultat, prova gärna olika typer av inriktning och annonstyper med öppet sinne. Några bra tumregler är att heta leads kan hittas i sökresultaten, att dåligt inriktade displayannonser inte intresserar någon och att videoannonsering bara fungerar om videon är bra.

Hur bra fungerar dina Google Ads-annonser? Om du vill ha konkreta svar så gör vi en gratis Google Ads-revision och berättar mer!