Vad är e-post­marknadsföring?

E-postmarknadsföring kan innefatta all digital kommunikation mellan ett företag och en kund.

Ett typiskt exempel på dålig e-postmarknadsföring sker genom att kunden fyller i ett formulär på företagets webbplats och får sedan schemalagda, generiska e-postmeddelanden regelbundet.

Dessa meddelanden är sällan gripande, om de ens tar sig förbi spamfiltret. Till slut kan kundens initiala intresse omvandlas till ett negativt intryck av företaget.

I bästa fall är dock e-postmarknadsföring både effektivt och intressant, samt i många fall den mest lönsamma marknadsföringskanalen förutom Google-annonsering.

För att lyckas med detta bör du förstå dina kunder och segmentera din e-postlista därefter. Dina meddelanden ska vara en härlig överraskning för kunden, inte ett irriterande reklammeddelande som kommer samma tid varje torsdag.

Valfrihet är avgörande för en lyckad kampanj

Effektiv e-postmarknadsföring är i regel baserad på valfrihet, träffsäker inriktning och har innehåll som gör att dina e-postmeddelanden är något att se fram emot i inkorgen. När det görs rätt är det proaktiv kundtjänst när den är som bäst, som ökar förtroendet i ditt företag och tjänsterna eller produkterna ni tillhandahåller.

Valfrihet innebär att kunden ska förstå så väl som möjligt vad han eller hon går med på. Även om antalet e-postadresser är en stor faktor så är kvaliteten betydligt viktigare. Du vill inte ”lura” kunderna att registrera sig för ditt nyhetsbrev, utan hitta de personer som verkligen vill ha dina meddelanden och faktiskt kommer att läsa dem.

”En kattägare vill inte ha reklam för hundmat.”

Lika viktigt är det att segmentera listan och anpassa marknadsföringen efter användarna. Det är desto viktigare att inte skicka samma meddelande till alla kunder ju bredare din bransch är. Därmed är det en bra idé att investera i korrekt e-postmarknadsföring och utforma registreringsformulär som gör det enkelt att bryta ner kontakterna till meningsfulla segment för framtida målinriktning.

Tänk på detta innan du börjar:

  • Var hittar jag lämplig kontaktinformation?
  • Hur segmenterar jag e-postlistorna?
  • Vad bör jag erbjuda mina kunder och vad gör mitt meddelande värdefullt?
  • Vad är målen med marknadsföringen och hur mäts resultaten?
  • Följer jag Sveriges och EUs lagar?

E-post­marknadsföring och lagen

Lagen bör tas i åtanke omedelbart när man utformar sin e-postmarknadsföring. Det är trots allt många företag som bryter mot lagarna omedvetet och det duger inte att göra som konkurrenterna gör.

E-postmarknadsföring täcks av lagar om direktmarknadsföring, som är betydligt striktare när målgruppen är konsumenter och inte företag. Dessutom krävs det att man har ett personregister, som måste uppfylla lagarnas krav.

Personregister

En lista av e-postadresser räknas som ett personregister och eftersom ytterligare information är nödvändig för effektiv direktmarknadsföring så måste du samla in så mycket information som möjligt om dina kunder. Enligt lagen får personlig information samlas in till syfte för direkt marknadsföring, så länge kunderna är informerade och webbplatsen har en godkänd integritetspolicy.

Det måste finnas information om vilken information som behandlas, vem som behandlar den, hur man kommer i kontakt med den personen, samt vilka rättigheter man har som användare eller kund.

Dessa frågor bör besvaras i er policy:

  • Vem är personuppgiftsansvarig?
  • Hur kontaktar man den ansvarige?
  • Vilka personuppgifter behandlas?
  • Varför behandlar ni dessa uppgifter?
  • Vilka mottagare ska ta del av uppgifterna (t.ex. en samarbetspartner)?
  • Tänker ni överföra personuppgifter utanför EU/EES?

Användarna har rätt att:

  • Få tillgång till sina personuppgifter
  • Korrigera felaktiga uppgifter
  • Radera personuppgifter (bli ”bortglömd”)
  • Veta hur länge ni lagrar uppgifterna
  • Neka direktreklam och profilering
  • Klaga till datainspektionen

För ytterligare information och vägledning hänvisar vi till Datainspektionen.

Insamling av kontaktinformation

E-postmarknadsföring är inte särskilt lönsamt om det bara finns ett fåtal kontakter i e-postlistan. Även om kvaliteten är viktigare än storleken så är det bra att främja tillväxten.

Här kommer några användbara tips för att växa din kontaktlista.

10% rabattkod

10% rabattkod

De bästa idéerna är ofta de enklaste. En av de vanligaste och mest effektiva metoderna är att erbjuda en rabattkod i utbyte mot kontaktinformationen. Det är mödan värt för många att få en 10% rabattkod för 30 sekunders jobb.

Guider och lektioner

Guider och lektioner

Guider och lektioner är en bra anledning till att en besökare vill lämna sin e-postadress. Det gäller särskilt för kostnadsfria guider och lektioner från företag som även erbjuder extratjänster.

Appar och verktyg

Appar och verktyg

Om du har en app eller programvara som är hjälpsam kan du erbjuda den för ”betalningen” av en e-postadress. En färgaffär kan exempelvis skapa en app som låter användaren prova olika färger på bilder de tar i sitt hem, medan ett kreditbolag kan erbjuda en budgetkalkyl.

Webinarier

Webinarier

Webinarier kan vara ett effektivt sätt att nå nya kunder, särskilt för B2B-bolag. Många är villiga att prenumerera på nyhetsbrev om tips och information från experter finns att erhålla.

Prenumerationer

Prenumerationer

Det vanligaste sättet för webbutiker att utöka sin kontaktlista är genom att låta kunden ange sin e-postadress och acceptera framtida marknadsföring i samband med en beställning. Det är definitivt värt att unyttja, eftersom kunden redan ger dig information och steget för att dessutom gå med i kontaktlistan är väldigt litet.

Verktyg och automatisering

”Automatisk marknadsföring” är en vanlig term inom marknadsföring, som trots allt är väldigt missförstådd och underanvänd. Verktygen för e-postmarknadsföring erbjuder massvis av funktioner för att automatisera marknadsföringen, men det får inte ske med kompromiss på kvaliteten. I bästa fall är e-postmarknadsföring en bekväm kombination av automatiserade meddelanden och manuellt anpassat innehåll.

Exempel på typiska automatiska meddelanden är till exempel det välkomstmeddelande man får när man har blivit prenumerant, påminnelser om användaren har lämnat varor i korgen, eller inte har återvänt på länge, samt nyhetsbrev för säsongkampanjer och meddelanden så påminner om påfyllning av förbruksvaror.

Mailchimp är ett av de bästa alternativen för e-postmarknadsföring, som dessutom erbjuder många alternativ för automatisering.

Ur en teknisk synpunkt är det viktigt att din e-postadress, domän eller e-postserver inte har använts till spam eller något annat olämpligt tidigare, eftersom de kan hamna på svartlistan och fastna i användarens spamfilter.

Funktionellt innehåll

En bra tumregel är att skicka meddelanden med innehåll som matchar vad kunden har gått med för. Om du har byggt din kontaktlista av kunder i utbyte mot en rabattkod så bör du skicka fler rabatter och erbjudanden. Om du har lovat att skicka användbar information om e-postmarknadsföring så bör du göra det.

Även om Mailchimp och andra verktyg erbjuder funktioner för att snygga till dina meddelanden på massvis av olika vis och fylla dem av flashiga annonser så är det inte nödvändigtvis att rekommendera bara för att det är möjligt. Enklare och mer personliga meddelanden är ofta bättre.

 

Utvärdera meddelandet med Mammatestet

  • Skulle din mamma skicka det här meddelandet?
  • Skulle din mamma bara skicka reklam?
  • Signerar din mamma sina meddelanden med sitt namn eller ett generiskt ”Mvh, Evil Corp”
  • Är meddelandet personligt?

…och så vidare. Om dina meddelanden är mer personliga så är det mer sannolikt att folk faktiskt läser dem.

Mätning av resultat

Precis som i all annan digital marknadsföring så går det att mäta resultaten i e-postmarknadsföring väldigt noggrant. De rätta indikatorerna beror på vad marknadsföringen ska åstadkomma.

Vanligtvis vill sändaren få information om åtminstone följande:

  • Öppningsfrekvens (hur många öppnar meddelandet)
  • Klick (hur många klickar på en länk i meddelandet)
  • Beställningar (hur många köp härstammar från meddelandet)
  • Avkastning (vilka intänkter genereras kontra arbetsbelastningen)

Det är dock värt att tänka på att inga av dessa mätvärden berättar hela sanningen. Det ultimata målet med direktmarknadsföring må vara att öka försäljningen, men kortsiktiga resultat bör inte äventyra marknadsföringen i helhet. På samma gång så kan inga användbara slutsatser dras om inga resultat är tillgängliga.

Kvalitet före kvantitet

Fem bra kontakter är bättre än hundratals köpta e-postadresser. När du utformar e-postmarknadsföringen för ditt företag

Fokusera på segmentering av kontakter och innehållsdesign, så att du ständigt kan öka prestandan. Spam är i värsta fall förödande för ditt företags rykte, medan intressanta och riktade meddelanden är förebyggande kundtjänst när den är som bäst.

Har du börjat du marknadsföra via e-post, men är osäker om något? Fråga oss mer och se hur vi kan hjälpa till. Vi kan till exempel hjälpa dig med marknadsplanering, lagtolkning, anpassning av innehåll och mätning av resultat.

Hur kan vi hjälpa ditt företag med e-postmarknadsföring?

  • För hjälp med e-postmarknadsföring och allt som hör där till hänvisar vi till vår tjänst i ämnet
  • För information om hur man mäter och analyserar resulaten hänvisar vi till avsnittet om analys

Kontaktförfrågan

Jag vill höra mer

Lämna din kontaktinformation, så kommer vi att kontakta dig inom 24 timmar