Vad är konverterings­optimering?

En “konvertering” kan vara nästan vad som helst som en användare gör på din webbplats. Ett typiskt exempel på en konvertering är när någon lägger en beställning från en webbutik, men det kan även innebära att de exempelvis fyller i ett formulär, prenumererar på ditt nyhetsbrev eller följer dig i sociala medier.

Konverteringsoptimering innebär i sin tur att förenkla processen som leder till det önskvärda resultatet. När sidan är tydlig, användarvänlig och har rätt saker på rätt plats så ökar konverteringarna.

De största anledningarna till att konverteringsoptimering behövs:

  • En låg konverteringsfrekvens innebär att du slösar pengar på marknadsföring
  • En användarvänlig och snygg webbplats kan öka köpfrekvensen
  • Du kan göra engångsbesökare till lojala kunder
  • Du får högre avkastning på investeringar i marknadsföring och SEO

Mål och mätvärden för konverterings­optimering

Precis som allt annat i digital marknadsföring bör även konverteringsoptimering börja med att sätta upp förnuftiga mål och tänka på vilka faktorer som innebär störst framgång. Om du exempelvis vill öka antalet köp som görs i din webbutik så vill du hålla koll på köpprocessen och se hur många som går hela vägen till att genomföra köpet.

Andra optimeringsmål kan exempelvis vara:

  • Antalet budgivningar
  • Deltagare i en tävling eller prenumeranter till nyhetsbrevet
  • Merförsäljning och ökning av varukorgarnas snittpris

Hur optimerar jag för konverteringar?

I praktiken går konverteringsoptimering ut på att testa olika saker för att se vad som fungerar bäst. Optimeringen kan göras som ett engångsprojekt eller kontinuerligt, beroende på hur företagets webbplats och marknad ser ut.

Ett par typiska situationer där konverteringsoptimering behövs:

A) En ny webbutik vill förbättra webbplatsens användarvänlighet inför en marknadsföringskampanj.

  1. Analysverktyg och spårning implementeras
  2. Problemområden identifieras
  3. Problemen korrigeras baserat på de insamlade uppgifterna

B) Ett företag vill öka sina konverteringar på lång sikt

  1. Analysverktyg och spårning implementeras
  2. Kontinuerliga A/B-tester utförs på målsidan
  3. Kontinuerlig utvärdering av innehåll, placeringar och förfrågningar i säljtratten

Det kan bland annat handla om hur mycket text som bör finnas på kategorisidan, var knapparna ska sitta, vilka färger som ska användas och vilka uppmaningar som ska användas.

Det finns ett antal användbara verktyg för konverteringsoptimering. Exempel på verktyg som kan användas är Google Optimize, Google Analytics och Visual Website Optimizer. Det finns inget sätt att optimera konverteringarna automatiskt, men med rätt verktyg är det lättare att identifiera problem, analysera resultat och genomföra ändringar.

OBS!

Om du har flera olika sidor, tjänster och produkter på din webbplats så kan du inte räkna konverteringsfrekvensen för alla besökare. Det kan vara så att vissa sökord, länkar eller andra inkörsportar till din webbplats har högre konverteringsfrekvenser än andra.

Du måste följa besökarnas beteende från början till slut för att få en tydlig bild av vad som sker och för att kunna identifiera problemen.

Stegen i konverterings­optimering

Eftersom konverteringar kan innebära väldigt olika saker på olika webbplatser så kan även komponenterna som optimeras variera kraftigt.

Här är några exempel på vad som kan göras i konverteringsoptimering.

Navigering för konverteringsoptimering

Navigering

Att navigera på webbplatsen påverkar naturligtvis allting. Om det är svårt eller inte går att hitta rätt sida vid rätt tillfälle så är konverteringen inte heller särskilt sannolik. På samma gång så kan för många navigeringsalternativ leda till analysparalys, det vill säga att det blir för svårt att välja.

Landningssida för konverteringsoptimering

Landningssidor

En landningssida har en enda uppgift och det är att få besökaren att utföra den önskade handlingen. På grund av detta är det viktigt att besökaren endast hittar relevant information som ökar chansen till konvertering. Det handlar om att svara på de största och vanligaste frågorna, samt ta bort alla onödiga distraktioner.

Produktbeskrivningar för konverteringsoptimering

Produktbeskrivningar

Välskrivna, tydliga och informativa produktbeskrivningar som svarar på kundernas frågor är den bästa kundtjänsten som finns. Genom att vara informativa kan de öka försäljningen.

Om produktbeskrivningarna är otillräckliga så kanske besökaren fortsätter att jämföra produkter och tjänster tills de hamnar hos en konkurrent istället. Konverteringsoptimering kan därmed innebära att förbättra dina produktbeskrivningar.

Namn och titlar för konverteringsoptimering

Namn och titlar

Det här steget handlar om att ge kategorier, informationssidor, menyer och produkter rätt titlar, för att göra det så enkelt som möjligt för kunden att hitta rätt. Dessutom bör de innehålla de relevanta sökorden du vill att sidorna ska ranka för.

Vanliga problem innefattar bland annat otydliga, förvirrande eller engelska titlar som försvårar besökarens handlingar. Varje detalj bidrar till resultatet.

Handlingsuppmaningar för konverteringsoptimering

Call To Action (handlingsuppmaningar)

Informativa rubriker och rätt handlingsuppmaningar är några av de viktigaste elementen på en sida när du vill att dina kunder ska genomföra en viss handling. Rubriken måste sammanfatta vad det tillhörande innehållet handlar om, medan uppmaningar till handling måste finnas på rätt platser, där besökaren är mer benägen att utföra handlingen.

I värsta fall är en handlingsuppmaning kraftlös, men i bästa fall kan en ny knapp med rätt text öka konverteringsfrekvensen rejält.

Färger för konverteringsoptimering

Färger

Att använda rätt färger kan öka konverteringsfrekvensen, genom att få ett visst element att stå ut och locka till sig blicken. Tillsammans med rätt handlingsuppmaning blir en knapp klickad på oftare om den har rätt färg.
Gör det enkelt för besökarna att hitta det de letar efter och experimentera gärna med olika färger för att se vilken som fungerar bäst.

Tekniska ändringar för konverteringsoptimering

Tekniska ändringar

I många fall finns det tekniska ändringar och förbättringar som kan öka konverteringsfrekvensen. Det kan bland annat handla om att öka laddningshastigheten, testa olika tillägg och kontaktformulär, finjustera menyradera, förenkla processer, eller lägga till ny funktionalitet.

Finjustering konverteringsoptimering

Sidspecifik finjustering

Sidspecifik finjustering handlar ofta om att ta reda på var besökare går från en viss sida och var du vill att de ska hamna. Det kan exempelvis visa sig att nästan alla besökare lämnar en viss sida efter att ha scrollat ner för 60% av sidan, vilket sannolikt innebär att du bör göra ändringar på sidan för att leda folk till rätt plats.

Var redo för besökarna

Konverteringsoptimering bör alltid ha genomförts innan stora mängder besökare förväntas. Det kan vara för att din bransch är säsongsbunden, att julen är på ingång, att ditt företag nämns i en tidning eller att du vill lansera en ny marknadsföringskampanj.

Marknadsföring är bara dyrt när den misslyckas och för att få bäst avkastning på din investering måste du få så många konverteringar som möjligt. Även små företag kan få bra resultat av en engångsåtgärd. Om du vill veta mer om hur det kan hjälpa ditt företag kan du kontakta oss via kontaktformuläret.

Hur kan vi hjälpa ditt företag med konverterings­optimering?

  • Du vill ta reda på de största problemen på din webbplats och få konkreta lösningar
  • Du vill utveckla en webbplats långsiktigt och behöver hjälp med webbanalys och/eller konverteringsoptimering

Kontaktförfrågan

Jag vill höra mer

Lämna din kontaktinformation, så kommer vi att kontakta dig inom 24 timmar