Vi använder cookies så att vi kan ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälper oss förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara. Läs mer i vår integritetspolicy.
Vad betyder innehållsmarknadsföring egentligen?
Även om innehållsmarknadsföring betyder många olika saker i olika situationer så är grundidén alltid densamma.
Utgångspunkten ska vara kunden och kundens behov – inte företagsmeddelandet.
Innehåll kan vara blogginlägg, videor, verktyg, infografik, broschyrer, epost eller en uppdatering i sociala medier.
För att nå sina mål med innehållsmarknadsföring måste den vara konsekvent, ihållande och målorienterad. Det är bara möjligt genom att mäta resultaten.
När det lyckas som bäst så är ditt innehåll så omtyckt och användbart att kunderna själva läser, använder och delar innehållet åt dig. På så vis kan effektiviteten överträffa andra marknadsföringskanaler ur ett avkastningsperspektiv.
En definition av innehållsmarknadsföring på engelska:
”Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant, and consistent content to attract and retain a clearly defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.” – Content Marketing Institute
Effektiv innehållsmarknadsföring är inte ett turspel
När du investerar tid eller pengar i innehållsmarknadsföring så är det viktigt att ta reda på vilken typ av innehåll din målgrupp söker efter och vill ha mer av.
Innehållsproduktionen bör ha en fördefinierad strategi. Det är lika viktigt att mäta resultaten som i andra typer av digital marknadsföring.
Grunderna för framgångsrik marknadsföring av innehåll:
- Kan du underlätta jämförelsen av olika tjänster?
- Kan du bidra med information, tips, insikt eller idéer till närliggande ämnen?
- Kan du skriva guider som löser problem med hjälp av dina produkter eller tjänster?
- Kan du utveckla verktyg som löser särskilda problem och erbjuda det kostnadsfritt?
- Vilka webbplatser och sociala medier använder din målgrupp?
- Hur kan din innehållsmarknadsföring uppnå målen och hur mäts det?
- Har ditt företag tillräckligt med resurser för kontinuerlig och konsekvent innehållsproduktion?
Kort sagt handlar det om att lista ut vad din målgrupp är intresserad av och bistå med innehåll som är intressant, relevant och värdefullt för dem. Den vanligaste anledningen till att innehållsmarknadsföring inte får bra resultat är en dåligt genomtänkt strategi och en brist på förståelse för vad målgruppen egentligen vill.
En företagsblogg är en självklar del av innehållsmarknadsföring, men allt för ofta utformas innehållet efter företagets egna behov istället för kundernas. Konsekvensen är att innehållet förbrukar lika många resurser, men får väldigt dålig respons från besökarna.
Oavsett om det är en artikel, en video eller memes så bör ämnet vara relevant för dina besökare.
Exempel på innehållsmarknadsföring
:
Företagsblogg
En företagsblogg är ett bra och naturligt sätt att påbörja sin innehållsmarknadsföring. Bloggen kan bland annat användas till att svara på besökarnas frågor, ge användbar information om företagets produkter eller tjänster, samt förbättra synligheten i sökmotorer genom att optimeras för relevanta nyckelord som inte har en direkt anknytning till en viss produkt eller tjänst.
Videos
En video fångar ofta uppmärksamheten bättre än tråkiga blogglänkar. Exempel på bra videoinnehåll är instruktions- och utbildningsvideos, eller videor som bara är för skojs skull. De ska vara informativa och/eller underhållande.
Guider och nedladdningsbart innehåll
Guider till sådant som är nära relaterat till företagets produkter eller tjänster är ofta ett naturligt sätt att distribuera mervärdessinnehåll till kunden utan kostnad. Infografik, recept eller andra guider (med ditt märke och din webbadress på) som kan laddas hem, delas eller skrivas ut är ofta populära.
Webinarier
Webinarier kräver ofta större ansträngning, men kan vara det bästa alternativet om ditt företags tjänster eller produkter är svåra att förstå och använda för nybörjare. En expert kan visa hur man gör olika saker med tjänsten, samt lyfta fram anledningar till att den är värd avgiften.
Hur kommer man igång med innehållsmarknadsföring?
1. Ta reda på vilka frågor dina kunder ställer vid olika steg i säljtratten: Sökordsforskning
2. Skapa en tydlig strategi för vad din innehållsmarknadsföring ska uppnå och hur det ska göras i praktikten: Content Strategy
3. Om ditt företag redan har investerat kraftigt i innehåll, utvärdera hur väl det tjänar den nya strategin och vad som kan göras för att förbättra det befintliga innehållet: Sökmotoroptimering
4. Fortsätt producera innehåll som enkelt hittas via sökmotorer
Undrar du mer om att marknadsföra med innehåll? Kontakta oss och diskutera vidare!
Kontaktförfrågan
Jag vill höra mer
Lämna din kontaktinformation, så kommer vi att kontakta dig inom 24 timmar