Översikt

Affiliate-marknadsföring låter företaget välja lämpliga utgivare som passar temat. Vanligtvis är det bloggare, recensions- och jämförelsesidor, samt olika nättidningar.

Vanligtvis har utgivarna en egen trogen publik, men kan även marknadsföra ditt företag via exempelvis Facebook, Google Ads och e-postmarknadsföring, om du tillåter det.

Vanligtvis strävar affiliate-partners efter att driva organisk trafik till din webbplats med hjälp av SEO. Om den trafiken kommer från matchande sökord så är konverteringsfrekvensen ofta väldigt hög.

Fördelar med affiliate-marknadsföring

  • Du betalar bara för konverteringar (och kan anpassa annonseringskostnaden efter resultatet)
  • Du får ökad synlighet på andra branschsidor
  • Affiliate-marknadsföring fungerar på lång sikt, oavsett marknadsföringsbudget

Hur det fungerar i praktiken

Affiliate-marknadsföring är baserad på användandet av cookies och spårningen av besökare. När en kund klickar på en länk eller annons på en utgivares sida så registreras detta. När samma kund sedan utför en önskad åtgärd (köp, registrering, etc.) under den avtalade tidsperioden så betalar du en förbestämd provision till utgivaren.

Tidsperioden är vanligtvis 7-90 dagar och provisionen kan vara en fast summa eller en procentsats av köpet. Det enklaste sättet att spåra dessa sessioner på är genom etablerade affiliate-nätverk.

Affiliate-marknadsföring låter dig själv bestämma hur mycket du vill betala i provision, varpå utgivaren avgör om han eller hon vill marknadsföra dina tjänster eller produkter. Eftersom det är resultatsbaserat är det praktiskt sett omöjligt att gå med förlust.

”Ju högre provision du betalar, desto fler och bättre partners hittar du.”

Eftersom det går att välja partners och provision är affiliate-marknadsföring i princip alltid en lönsam del av ett företags marknadsföringsportfölj.

I allmänhet kan man räkna med att försäljningen ökar med 5-10% via affiliate-marknadsföring.

Affiliate-nätverk

Det finns ett antal etablerade affiliate-nätverk som sammansluter utgivare och annonsörer för att underlätta affiliate-marknadsföringen. Dessa nätverk tar hand om alla stora problem, så som att hantera utgivarna, spåra försäljningen och betala ut provisionen, i utbyte mot en liten avgift.

Vilket affiliate-nätverk som passar ditt företag bäst beror till viss del på branschen och målgruppen. Några av de största och mest populära nätverken i Sverige är:

Annonsörs­hantering

Affiliate-marknadsföring kräver vanligtvis inte dagligt arbete, men det är inte heller bara att sätta igång och glömma bort. Det är viktigt att utföra kvalitetskontroller.

Eftersom affiliate-marknadsföring är provisionsbaserad så finns det utgivare som använder sig av tvivelaktiga sätt för att synas bättre, vilket i värsta fall påverkar annonsörernas varumärken negativt.

Kunden förstår sällan skillnaden mellan företagets egen reklam och den annonsering som görs av en partner. På grund av detta bör investeringar i affiliate-marknadsföring följas upp av att kontrollera hur ens partners sköter sin annonsering.

”Om en opålitlig webbplats annonserar ditt företag så kan det också ses som opålitligt.”

På samma gång är det bra att identifiera sina bästa partners och belöna dem för sitt arbete.

Annonsörer bör även vara medvetna om vilka provisionsnivåer och avtal som fungerar bäst, för att kunna maximera effektiviteten av sina affiliates. Ofta belönas en högre provision med högre volymer av besökare.

Hur kan vi hjälpa dig med affiliate-marknadsföring?

  • Om du vill ansluta dig till ett partnerskapsnätverk
  • Om du behöver hjälp med kvalitetskontroll eller att upprätta partnerskap
  • Om du vill annonsera i våra medier eller webbplatser

 

Vad du än vill åstadkomma inom affiliate-marknadsföring så kan vi hitta rätt lösningar tillsammans.

Berätta om dina mål idag

Kontaktförfrågan

Jag vill höra mer

Lämna din kontaktinformation, så kommer vi att kontakta dig inom 24 timmar