Hur låter tanken av att öka din försäljning utan att investera mer i marknadsföring? Optimering av din webbplats och omvandlingsfrekvens är ett sätt att uppnå bättre resultat med samma antal besökare. Det nya verktyget Google Optimize gör att du kan testa diverse faktorer som påverkar omvandlingsfrekvenserna – och göra databaserade, informerade beslut.

Google Optimize är ett verktyg för A/B-testning och omvandlingsoptimering, som gör det möjligt för en marknadsförare eller butiksägare att testa funktionaliteten på olika sidor och element, för att optimera sin webbplats för användarvänlighet och bättre försäljning.

Det nya verktyget för Google Optimize baseras på Google Analytics och Google Tag Manager, så det kan installeras på en webbplats med en kodsnutt. Användaren kan sedan börja använda Google Analytics-data för att optimera sina webbsidor.

Verktyget är en simplare version av det mer omfattande verktyget Optimize 360 för stora företag. Detta är dock ett lättanvänt och gratis alternativ till Optimize 360, så det är ideellt för mindre företag eller marknadsförare som är intresserade av omvandlingsoptimering (CRO – Conversion Rate Optimization).

Google Optimize UI

Det har faktiskt varit tillgängligt gratis ända sedan 2017, men många är fortfarande omedvetna – här är en snabb överblick.

Vad är skillnaden mellan den kostnadsfria och betalda versionen av Google Optimize?

Google Optimize 360 (det betalda företagsverktyget) och Google Optimize (gratisversionen) har ett par avgörande skillnader som kan göra den betalda versionen ett intressant alternativ för större företag. Fördelarna med 360 inkluderar:

  • Målinriktad testning, baserat på Google Analytics-målgrupper
  • Antal tester – I gratisversionen kan endast tre tester utföras åt gången
  • Testmål – Den betalda versionen låter dig undersöka möjliga effekter av testet på flera olika variabler, medan den fria versionen kräver att målet väljs i förväg.

För de flesta företag är gratisversionen tillräcklig. Om du vill köra tester på en större skala kan du kontakta försäljningsgruppen för Google Optimize 360, eller via oss, för att få ett exakt pris på den betalda versionen.

Hur kan Google Optimize-verktyget användas i praktiken?

Även om Google Optimize kallas “barebones”-versionen av Optimize 360 så kan du fortfarande utföra ett omfattande A/B-test. Bra optimeringsmål inkluderar hemsidor, kategorisidor, produktsidor, kundvagnar, blanketter och målsidor.

Här är några praktiska exempel på testobjekt:

  1. A/B- testning: Till exempel mellan två olika versioner av en målsida
  2. Navigering: Ändringar i innehåll, färger, menyer
  3. Sök: Stil, storlek, plats för sökrutan, komplementär sökning vs. andra alternativ
  4. Blanketter: Obligatorisk information, kopia, stilar, mängd begärd information
  5. Knappar och uppmaningar: Plats, storlek, färg och bilder för uppmaningar till handling
  6. Andra element: Prova effekter av andra element på konvertering (referenser, kundupplevelser, sociala bevis, etc.)

Det kostnadsfria Google Optimize-verktyget finns tillgängligt här.

Om du behöver hjälp med att installera eller använda verktyget kan du boka ett gratis samråd med oss.